Onun
adı MRİYA. Bu Ukrayna dilinde RÜYA demek. Bu ismi neden aldığı ise çok açık: O,
yokluğunda insanların ancak rüyalarında görebileceği bir uçak. İlk uçuşunu
yaptığı yıl havacılık alanında tam 106 rekora imza atmış. Yapımı
tamamlandığında zamanın en büyük uçağından yüzde 50 daha büyük bir uçak olarak
tarihe geçmiş. Hala dünyanın en büyük uçağı olma özelliğini koruyor. Kargo
bölümü bir Boeing 737 alabilecek genişlikte.
Evet Antonov
225’den bahsediyoruz, uçan dev Mriya’dan…
Mriya, 1988’de 75 dakikalık ilk uçuşunu yaptı; 22 Mart
1989’da da üç buçuk saatlik uçuşuyla toplam 106 rekorun sahibi oldu. Bu uçuşta,
156 ton yük ve 508 ton ağırlıkla havalanmış, yaklaşık 12 bin metre yükseğe
tırmanmış ve ortalama 813 km/saat hızla 2000 km yol almıştı. Sovyetler
Birliği’nin 1991’de dağılmasıyla Sovyet Uzay Mekiği Programı da son bulduğu
için uçağın ana amacı da ortadan kalkmış oldu. Bu nedenle de yalnızca bir adet
Mriya yapılmış oldu. Bu uçak uzun bir süre depoda bekledi. Daha sonra gerekli
ilgiyi göremedi ve hurdaya çıkarılıp yavaş yavaş parçalandı ve satıldı. Önce
motorları ardından da gövdesi parçalanırken bir sivil taşımacılık şirketinin
dikkatini çekti. Kargo isteklerinin artması sebebiyle daha etkili bir kargo
uçağı arayışına girmiş olan bu şirket, ihtiyaçlarını Antonov 225’in rahatça
karşılayabileceğini düşünerek onu satın aldı ve modernizasyonunun ardından
Mriya’yı dünyanın hizmetine sundu. 20 milyon dolara malolan modernizasyonu
takiben 2001 yılında Myria tekrar uçuşa hazır hale geldi.
Antonov 225, şimdi Antonov Airlines tarafından işletiliyor ve kendisinden küçük uçakların taşıyamadığı geniş ve ağır yüklerin taşınmasında kullanılıyor. Mriya aynı zamanda çeşitli havacılık fuarlarında boy gösterip Rus uçak sanayiini temsil ediyor. Buna rağmen, hale ömrünün büyük bir kısmı yerde geçiyor…
Antonov 225 o kadar devasa ki Boeing 747 tam kapasite ile 540 yolcu alırken, o eğer koltuk döşenirse 1500 yolcu taşıyabilmekte. Uçağın 44’üncü Paris Havacılık Fuarı’nda gösterilmesinden sonra çeşitli kesimlerden ilginç teklifler geldi. Bunlardan bazıları uçan transatlantik veya uçan otel fikirleriydi. Uçağın resimlerine dikkat edecek olursanız kuyruk dikmesi iki tanedir, bunun nedeni ise uçağın üstünde kargo taşıyabilecek alan sağlamaktır. Antonov’un bir diğer özelliği ise küçük kardeşi olan Antonov 124 gibi kuyruk dikmesini kaldırarak yük almak yerine burun kısmının açılarak yükleme yapılabilmesidir.
Altı motorlu, kanat açıklığı 88.4 metre olan Antonov 225’in hikayesi,
80’li yılların ortalarında, Sovyetler Birliği’nin Uzay Mekiği Programı çerçevesinde
Buran Uzay Mekiği’nin taşınması için olağanüstü büyük bir uçağa duyulan
gereksinimle başladı. Kiev’de, Kızılordu için devasa nakliye uçakları
tasarlayan Antonov Tasarım Bürosu 1985 yılında o güne kadar yapılmamış bir
uçağın hazırlıklarına girişti. Sovyetlerin en iyi mühendislerinden biri olan
Oleg Antonov işe, başarılı, büyük bir kargo uçağı olan Antonov 124 Ruslan’ı
geliştirmekle başladı. Gövde uzatıldı, iki motorun daha eklenmesiyle ortaya
altı motorlu devasa bir uçak, “Antonov 225 Mriya” çıktı. 18.2 metre
yüksekliğindeki Mriya’nın uzunluğu 84, yük taşıma kapasitesi 250 tondu. Gövde
dışına yerleştirilen aparatlarla da 10 metre çapa ve 70 metre uzunluğa kadar
nesneleri taşıyabilen uçak, iniş ve kalkışı 32 tekerleğiyle yapıyordu.
Mriya’nın Özellikleri:
Kanat
Açıklığı: 88.4 metre
Uzunluğu: 84
metre
Yüksekliği:
18,1 metre
Maksimum
Yakıtla Menzili: 15 400 km
Maksimum Yükle
Menzili: 4 500 km
Maksimum Hızı:
850 km
Maksimum
Kalkış Ağırlığı: 600 ton
Maksimum Kargo
Kapasitesi: 250 ton
NATO’daki Kod
Adı: Cossack
Mürettebat: 7
kişi
Güç Grubu: 6
adet D-18T Turbofan motor (her biri 229 kN itki sağlıyor)
Kaynak | www.supermeydan.net
0 yorum:
Yorum Gönder