12 Şubat 2014 Çarşamba

DÜNYANIN EN BÜYÜK KARGO UÇAĞI ANTONOV 225 MRİYA

    Onun adı MRİYA. Bu Ukrayna dilinde RÜYA demek. Bu ismi neden aldığı ise çok açık: O, yokluğunda insanların ancak rüyalarında görebileceği bir uçak. İlk uçuşunu yaptığı yıl havacılık alanında tam 106 rekora imza atmış. Yapımı tamamlandığında zamanın en büyük uçağından yüzde 50 daha büyük bir uçak olarak tarihe geçmiş. Hala dünyanın en büyük uçağı olma özelliğini koruyor. Kargo bölümü bir Boeing 737 alabilecek genişlikte.
Evet Antonov 225’den bahsediyoruz, uçan dev Mriya’dan…

     Mriya, 1988’de 75 dakikalık ilk uçuşunu yaptı; 22 Mart 1989’da da üç buçuk saatlik uçuşuyla toplam 106 rekorun sahibi oldu. Bu uçuşta, 156 ton yük ve 508 ton ağırlıkla havalanmış, yaklaşık 12 bin metre yükseğe tırmanmış ve ortalama 813 km/saat hızla 2000 km yol almıştı. Sovyetler Birliği’nin 1991’de dağılmasıyla Sovyet Uzay Mekiği Programı da son bulduğu için uçağın ana amacı da ortadan kalkmış oldu. Bu nedenle de yalnızca bir adet Mriya yapılmış oldu. Bu uçak uzun bir süre depoda bekledi. Daha sonra gerekli ilgiyi göremedi ve hurdaya çıkarılıp yavaş yavaş parçalandı ve satıldı. Önce motorları ardından da gövdesi parçalanırken bir sivil taşımacılık şirketinin dikkatini çekti. Kargo isteklerinin artması sebebiyle daha etkili bir kargo uçağı arayışına girmiş olan bu şirket, ihtiyaçlarını Antonov 225’in rahatça karşılayabileceğini düşünerek onu satın aldı ve modernizasyonunun ardından Mriya’yı dünyanın hizmetine sundu. 20 milyon dolara malolan modernizasyonu takiben 2001 yılında Myria tekrar uçuşa hazır hale geldi.

    Antonov 225, şimdi Antonov Airlines tarafından işletiliyor ve kendisinden küçük uçakların taşıyamadığı geniş ve ağır yüklerin taşınmasında kullanılıyor. Mriya aynı zamanda çeşitli havacılık fuarlarında boy gösterip Rus uçak sanayiini temsil ediyor. Buna rağmen, hale ömrünün büyük bir kısmı yerde geçiyor…

    Antonov 225 o kadar devasa ki Boeing 747 tam kapasite ile 540 yolcu alırken, o eğer koltuk döşenirse 1500 yolcu taşıyabilmekte. Uçağın 44’üncü Paris Havacılık Fuarı’nda gösterilmesinden sonra çeşitli kesimlerden ilginç teklifler geldi. Bunlardan bazıları uçan transatlantik veya uçan otel fikirleriydi. Uçağın resimlerine dikkat edecek olursanız kuyruk dikmesi iki tanedir, bunun nedeni ise uçağın üstünde kargo taşıyabilecek alan sağlamaktır. Antonov’un bir diğer özelliği ise küçük kardeşi olan Antonov 124 gibi kuyruk dikmesini kaldırarak yük almak yerine burun kısmının açılarak yükleme yapılabilmesidir.

   
   Altı motorlu, kanat açıklığı 88.4 metre olan Antonov 225’in hikayesi, 80’li yılların ortalarında, Sovyetler Birliği’nin Uzay Mekiği Programı çerçevesinde Buran Uzay Mekiği’nin taşınması için olağanüstü büyük bir uçağa duyulan gereksinimle başladı. Kiev’de, Kızılordu için devasa nakliye uçakları tasarlayan Antonov Tasarım Bürosu 1985 yılında o güne kadar yapılmamış bir uçağın hazırlıklarına girişti. Sovyetlerin en iyi mühendislerinden biri olan Oleg Antonov işe, başarılı, büyük bir kargo uçağı olan Antonov 124 Ruslan’ı geliştirmekle başladı. Gövde uzatıldı, iki motorun daha eklenmesiyle ortaya altı motorlu devasa bir uçak, “Antonov 225 Mriya” çıktı. 18.2 metre yüksekliğindeki Mriya’nın uzunluğu 84, yük taşıma kapasitesi 250 tondu. Gövde dışına yerleştirilen aparatlarla da 10 metre çapa ve 70 metre uzunluğa kadar nesneleri taşıyabilen uçak, iniş ve kalkışı 32 tekerleğiyle yapıyordu.




Mriya’nın Özellikleri:
Kanat Açıklığı: 88.4 metre
Uzunluğu: 84 metre
Yüksekliği: 18,1 metre
Maksimum Yakıtla Menzili: 15 400 km
Maksimum Yükle Menzili: 4 500 km
Maksimum Hızı: 850 km
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 600 ton
Maksimum Kargo Kapasitesi: 250 ton
NATO’daki Kod Adı: Cossack
Mürettebat: 7 kişi
Güç Grubu: 6 adet D-18T Turbofan motor (her biri 229 kN itki sağlıyor)


Kaynak | www.supermeydan.net





0 yorum:

Yorum Gönder